Therapie

burn-out

Burn-out: Van moeten en geven, naar mogen en ook kunnen ontvangen

 

Op, helemaal uitgeput. Van alles wat ‘moet’ raak je gestrest. En wat is er eigenlijk veel ‘moeten’; werk natuurlijk maar ook afspraken met anderen, boodschappen, de was doen, beslissen wat er gegeten wordt, zelfs een afspraak bij de kapper voelt als stress. Als iemand opbelt om te vragen hoe het gaat heb je al het gevoel dat je iets moet. Je herkent jezelf niet meer; waar je eerst alles onder controle had en vol energie je werk en je leven leidde, ben je nu alle grip kwijt. Onzeker over alles, geen keuzes kunnen maken, huilerig, geen prikkels kunnen verdragen en totaal geen idee hoe nu verder. Het voelt misschien ook als een falen.

Je krijgt het label “Burnout” opgeplakt. “Huh, dat is toch iets voor anderen?!”

 

Rust nemen, tijd nemen voor jezelf, daar gaat het nu om. Terug naar de basis; goed eten, slapen, bewegen. Eerst en vooral weer voldoende energie krijgen waardoor je ook energie hebt om bepaalde gebeurtenissen in je leven onder de loep te nemen. En je patronen te ontdekken die hiertoe geleid hebben. Die zijn vaak al heel oud; een burnout is iets wat je langzamerhand ontwikkelt, die is er niet opeens. Er gebeuren allerlei zaken in je leven, en als die zich opstapelen en je hebt niet voldoende kunnen herstellen komt er een put dat er iets knapt.
 Hoe is bij jou de verhouding geven en nemen? Wie zet jij voorop, de ander of jezelf? Hoe ga je om met druk, wat veroorzaakt stress bij jou, wat doe je dan, hoe zorg jij voor jezelf? Hoe leer je te ontvangen en om hulp te vragen? Wat is de rol van de ander (werkgever, partner, kinderen, ouders, enz.) Wat ligt binnen jouw invloed om te veranderen en wat ligt bij de ander? Hoe ga je om met machteloosheid die dan opsteekt? Hoe ga je om met je schuldgevoel ten opzichte van de mensen die eerst zo goed op je konden rekenen? Wie ben je nu je die persoon niet meer kunt zijn?

 

Mijn insteek is het leren kennen van jouw gedrag wat hiertoe geleid heeft. Wat je onbewust doet bewust maken, dat is de enige manier om andere keuzes te kunnen maken. Ik ga met je kijken naar je systeem van herkomst, wat je daarin hebt geleerd over communicatie, klaarstaan voor anderen, voor jezelf mogen vragen, enz. Daar ligt de oorsprong van veel van je (onbewuste) patronen. Het helpt veel als je begrijpt waaróm je doet wat je doet, dat het ooit zinvol was en nu wellicht belemmerend werkt. Dit onderzoek gaat zeker niet over schuld of verwijten. Ik ben ervan overtuigd dat ouders en kinderen allemaal hun uiterste best doen om het zo goed mogelijk te doen. Het doel is om je eigen gedrag te begrijpen, bewust te zien en vandaar uit te kunnen veranderen.

 

Ik help je eerst om weer voldoende energie te krijgen, ik help je met de balans van inspanning en ontspanning; met steun uit je omgeving te halen en een stuk zelfinzicht. Ik help je met oefenen met nieuw gedrag, ondersteun je hierin, ook per e-mail zodat je vol blijft houden. Je moet het zelf doen, maar het hoeft niet alleen. Stapje voor stapje. Welkom voor een intakegesprek!

Wil je je aanmelden of heb je vragen, klik op Contact

Onder het kopje Praktische zaken vind je informatie over o.a. Tarieven en Vergoeding

Home

Contact

Van Breestraat 49 | 5012 KA | Tilburg | info@marleenghering.nl | tel.: 06-10 60 92 72